woensdag 26 november 2008

Zorgverlenen op het hospice

Melissa ReesVGG projectlid Melissa vertelt over haar ervaringen op haar nieuwe stageplek:

Vorige week ben ik met mijn stage op het hospice begonnen. Ik loop een maand stage op het hospice, dus helaas is het half december alweer afgelopen. Nu zullen velen zich afvragen wat een hospice is. Een hospice is heel kort gezegd een stervenshuis. In het geval van mijn stageplek zijn het vier kamers op een van de verpleeghuisafdelingen van mijn stageinstelling. Bij deze kamers hoort uiteraard ook een ruime woonkamer, waar ook ons "kantoor" is gevestigd. Dit is niet altijd even prettig aangezien bezoek en de clienten zelf ook in de woonkamer vertoeven.
Nu zullen vele misschien denken wat er nou zo leuk is aan het werken met mensen die snel komen te overlijden. Ik vind het erg bijzonder dat ik als "verpleegkundige"(ben het bijna), in de laatste fase van iemands leven iets voor iemand kan betekenen. Het is erg bijzonder werk.
De afgelopen week heb ik kennis gemaakt met de nu verblijvende cliƫnten. Vandaag was er een nieuwe opname. Ik ben bij het opnamegesprek aanwezig geweest; dat was voor mij best heftig. Ik vond het erg bijzonder hoe mooi kinderen een van hun ouders kunnen omschrijven en echt het allerbeste voor hem/ haar willen. Ik mocht vandaag tevens een paar uurtjes alleen draaien op het hospice. In overleg met andere verpleegkundigen en mijzelf heb ik dit geaccepteerd, maar wel met veel mensen die ik in geval van nood kon bellen voor hulp. Het ging echter uitstekend!! Dus ik ging met een goed gevoel en een schouderklopje naar huis, wat je natuurlijk erg goed doet als toekomstig verpleegkundige!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten