dinsdag 7 oktober 2008

Injecteren van insuline, revisited

Evidence based handelen. Het is even geleden dat ik er over gepost heb, maar vandaag kwam er via de RSS feed van nursing.nl een goede reden om daar verandering in te brengen:

De EADV (de beroepsorganisatie van diabetesverpleegkundigen) presenteert de eerste Nederlandse richtlijn voor het 'toedienen van insuline met de insulinepen'

Het uiteindelijke resultaat is een totaal van 33 aanbevelingen, gebaseerd op onderzoek (105 in totaal) met verschillende bewijskracht. Niveau's van bewijskracht worden vaak uitgedrukt volgens de richtlijnen van het CBO, waarbinnen 5 niveau's worden onderscheiden:
A1 Systematische review, waarbij tenminste enkele onderzoeken van niveau A2 betrokken zijn. De verschillende onderzoeken dienen consistente resultaten aan te geven

A2 Gerandomiseerd vergelijkend klinisch onderzoek van goede kwaliteit (dubbelblind gecontroleerd onderzoek op een voldoende grote onderzoekgroep met consistente resultaten)

B Gerandomiseerd klinisch onderzoek van matige kwaliteit (onvoldoende omvang van de onderzoeksgroep of inconsistente resultaten

C Niet vergelijkend onderzoek

D Mening van deskundigen (expert opinion)
Binnen de richtlijn voor het injecteren van insuline met de insulinepen wijkt de EADV hier van af. Zij defiƫneren vier niveau's als volgt:
1. onderzoek van niveau A1, of tenminste twee onafhankelijk uitgevoerde onderzoeken van niveau A2

2. 1 onderzoek van niveau A2, of tenminste twee onafhankelijk uitgevoerde onderzoeken van niveau B

3. 1 onderzoek van niveau B of C

4. Mening van deskundigen
Binnen deze grenzen leveren zij 21 aanbevelingen met een sterk niveau van bewijsvoering (niv. 2), 10 met een matig niveau van bewijsvoering (niv. 3) en twee met slechte bewijsvoering en expertopinions.

Een algeheel overzicht van de verschillende aanbevelingen is te vinden op de afbeelding hiernaast. (dit is pag. 5 uit de richtlijn, klik op de afbeelding voor een grote versie)

In verband met mijn stage heb ik me de laatste perioden ook verdiept in het toedienen van insuline in de zorg voor de cliƫnt met diabetes en het is leuk om te zien dat ik in mijn voorbereidingen op de goede weg terecht ben gekomen. (Natuurlijk met zeer goede hulp!) Daarbij heb ik me ook verdiept in het injecteren met behulp van rotatieschema's (ook aanbevolen binnen de richtlijn), waarover ik zeker nog eens ga posten.


Voor nu veel plezier met de richtlijn: 'toedienen van insuline met de insulinepen'!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten